Velkommen til Kohberg.

Hvilken side ønsker du at besøge?

Luk
Hero
Gyldenmask

Bagt med UPCYCLET maskmel

Kohbergs GYLDENMASK er bagt med upcyclet maskmel – en helt ny type mel, der ikke bare giver en fantastisk smag, men som også er med til at upcycle ressourcer, der ellers ville gå til spilde.

OM MASKMEL

Hvad er maskmel?

Maskmel er baseret på mask - den kornmasse, der bliver tilovers, når man brygger øl. Masken bliver presset, tørret og upcyclet til mel.

Mask er en ideel ressource at upcycle: Det smager godt, der er meget af det. Maskmel har en gylden farve og et højt indhold af proteiner og kostfibre. Alt efter øltype får smagen forskellige nuancer – men den kan bedst beskrives som fyldig og lidt nøddeagtigt. Hos Kohberg anvender vi maskmel fra Agrain® 

Her kan du se Agrains film om Maskmel

Ordet ‘mask’ kommer af det frisiske ord ‘masch’, som i overført betydning betyder “at lade vandet”. Og det giver god mening, da masken jo er den grødlignende masse, der har ”ladet vandet” og er tilbage efter ølbrygningen.

OM MASK

Hvad er mask?

Egentligt er mask bare "brugte korn" - et restprodukt i forbindelse med brygning af øl. 

Grundingrediensen ved ølbrygning er malt, spiret korn, typisk fra byg. Kornet brydes ved formaling af kernerne, mens skallen forbliver intakt. Den knuste malt bliver blandet med vand, der gradvis bliver varmet op, så man nedbryder stivelsen i kornet til sukker, som bliver brugt til gæringen af øllet. 

Når bryggeriet har trukket sukkerstofferne ud af kornene for at gære øllet, har de ikke mere at bruge kornene til - og det er masken.

Kohberg og verdensmålene

FN’s verdensmål udgør 17 konkrete mål, som forpligter FN’s medlemslande til at sætte fokus på en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten, vi bor på.

I Kohberg ønsker vi at bidrage til den udvikling, hvor vi kan, og vi arbejder derfor især med fokus på verdensmål nr. 12: ”Ansvarligt Forbrug og Produktionsformer.”

Som fødevarevirksomhed er det naturligt for os at kigge på, hvordan vi bruger vores ressourcer bedst og med mindst mulig påvirkning af klima og miljø. Et fokus, der går gennem vores værdikæde – fra råvarerne dyrkes på marken, til de færdige brød købes af kunderne og forbrugerne.